Profesák Břevnov logo

Předjíždění (29. srpna 2024)

Předjíždění je velmi nebezpečný manévr, proto v případě, kdy řidič v souvislosti s předjížděním nerespektuje zákon, jedná se o závažný přestupek s přísným postihem.

V současné době je uvedený přestupek řešitelný příkazem na místě (tzv. blokově) v rozmezí 4 500 až 5 500 Kč, ve správním řízení pokutou 7 000 až 25 000 Kč. Za tento přestupek se již neukládá zákaz činnosti, ale stále je postihnutelný bodovým hodnocením, 6 body.

S předjížděním se pojí spousta nejen zákazů, ale i povinností či pravidel.

Pravidla:

1. Předjíždí se vlevo. Vpravo předjíždíme pouze, jestliže vozidlo, které předjíždíme mění směr jízdy vlevo (a není o tomto pochybnost), nebo pokud jako vozidlo jedoucí v připojovacím či odbočovacím pruhu předjíždíme vozidlo v pruhu průběžném. Předjížděním taktéž není souběžná jízda.
  2. Musíme užít znamení o změně směru jízdy při vybočování z našeho směru i při zařazování zpět před předjížděné vozidlo.
  3. Nesmíme ohrozit řidiče jedoucí za námi a jiné účastníky provozu a nesmíme ohrozit ani omezit řidiče vozidla, které předjíždíme a protijedoucí řidiče.
  4. Během toho, co jsme předjíždění nesmíme zvyšovat rychlost, ani jinak bránit v předjíždění.
  5. Nesmíme předjíždět, pokud bychom pomalým předjížděním omezovali plynulost provozu. Speciálně pak pro řidiče nákladních vozidel o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg nebo jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, na dálnici platí, že nesmí předjíždět jiné vozidlo, pokud k jeho předjetí nemá dostatečnou rychlost, takže by omezil v jízdě ostatní vozidla svou výrazně nižší rychlostí jízdy.
  6. Nesmíme předjíždět, pokud nemáme před sebe rozhled na takovou vzdálenost, která je nutná k bezpečnému předjetí, nebo jestliže bychom se nemohli bezpečně zařadit před vozidlo nebo vozidla, která hodláme předjet.
  7. Nesmíme předjíždět, jestliže řidič vpředu jedoucího vozidla dává znamení o změně směru jízdy vlevo (pokud není možné předjíždět vpravo, nebo využitím volného pruhu v tomtéž směru jízdy).
  8. Dále nám zákon stanovuje také místa, kde předjíždět nesmíme:
    1. Na přechodu pro chodce (a bezprostředně před ním)
    2. Na přejezdu pro cyklisty (a bezprostředně před ním)
    3. Na železničním přejezdu (a v těsné blízkosti před ním)
    4. Na křižovatce (s výjimkami, kdy můžeme:)
      1. Předjíždění vpravo dle odst.1
      2. Předjíždíme-li jízdní kolo, moped nebo motocykl bez postranního vozíku
      3. Jsme na křižovatce s řízeným provozem
      4. Jsme na hlavní pozemní komunikaci
        Situace: předjíždění na hlavní komunikaci
        Zde je nutné připomenout, že pokud jsem řidič na vedlejší pozemní komunikaci, kde odbočuji vpravo, je nutné i tuto pravou stranu zkontrolovat, zda tam vozidlo právě nepředjíždí!

9. Dále samozřejmě nesmíme předjíždět, jestliže nám to zakazuje dopravní značení B21a „Zákaz předjíždění“, která zakazuje řidiči předjíždět motorové vozidlo vlevo s výjimkou motocyklů bez postranního vozíku. Značka B22a může zakazovat předjíždění pro nákladní vozidla (vozidla nad 3,5 tuny).
    značky Zákaz předjíždění
  10. Dále nesmíme předjíždět v místě, kde se nachází vodorovné dopravní značky V 1a „Podélná čára souvislá“, kdy toto neplatí pro předjíždění cyklisty a v případě V 1b „Dvojitá podélná čára souvislá“, kdy toto platí pro všechna předjíždění.
  11. S předjížděním cyklistů se nám však váže ještě povinnost dodržet bezpečný boční odstup, kterým se rozumí vzdálenost mezi nejbližšími okraji motorového vozidla, přípojného vozidla nebo nákladu a jízdního kola, přívěsného vozíku nebo cyklisty nejméně 1,5 m. V místě s nejvyšší dovolenou rychlostí nepřevyšující 30 km/h je vzdálenost bezpečného bočního odstupu při předjíždění cyklisty nejméně 1 m.

Bezpečný boční odstup při předjíždění cyklisty

Zde je vhodné zmínit, že pokud cyklista jede v Jízdním pruhu pro cyklisty (vyhrazený jízdní pruh) nejedná se o předjíždění a není nutné z pohledu zákona boční odstup dodržet. Pro defenzivní a ohleduplné řidiče je však tento respekt samozřejmostí v souladu se zásadami bezpečné jízdy. Paradoxem v bezpečnosti je, že cyklista má oprávnění předjíždět vozidla zprava například při pohybu v koloně, čekání na křižovatce apod. přičemž žádný boční odstup dodržet nemusí.

Na závěr je taktéž důležité vědět, že jako řidiči, kteří předjíždíme můžeme mimo obec dávat zvukové výstražné znamení, je-li to nutné k upozornění řidiče předjížděného vozidla a místo zvukového výstražného znamení můžeme užít světelné výstražné znamení krátkým přerušovaným rozsvícením dálkového světla nebo přepínáním potkávacích a dálkových světel, a to i v obci.